Varend op de Mekong

22 december 2013 - Phu Quoc, Vietnam

Na de immense drukte in Saigon wilden we de Mekong delta eens bekijken. Via een lokale bus (gelukkig werden we geholpen door een aardige Vietnamees) zijn we de goede bus ingestapt richting het zuiden. Drie uur later kwamen we daar, al hobbelend, aan.

De Mekong delta is de rijstkom van Vietnam, het zorgt voor 1/3 van de totale voedselopbrengst. Behalve rijst zijn er fruitboomplantages, suikerriet en vooral bekend zijn de drijvende markten. Om die markten echt goed te zien, moet je er vroeg bij zijn. We hadden een privetourtje, en ons zelfgemaakte bootje van Ho (waarmee we met gebarentaal communiceerden) voer overal tussendoor. In het pikkedonker stond Ho ons op te wachten om 05.30u (!) en zagen we de bedrijvigheid al langzaam op gang komen.

Dorpsbewoners kunnen op het water van alles krijgen, van een knipbeurt tot een doodskist, maar men verkoopt voornamelijk fruit. En wij ook proeven natuurlijk: heerlijke ananas, pomelo en ondertussen maakte Ho van palmbladeren kunstzinnige bloemetjes voor me (de lieverd!) We hebben gezien in een dorpje hoe men van ríjstpapier noodles maakt. Mangroves trokken aan ons voorbij, waarbij je de boeren in het rijst zag werken. Echt een geweldige trip!

's Avonds hebben we lol gehad om de kitsch overal en hebben we samen de meest kitscherige kerststal (op wintersport maakte ik altijd een collage van de ergste skipakken) uitgekozen. Ze denken hier werkelijk dat Jezus op de Noordpool is geboren op een ijsschots of zo. Met vuilniszakken en lichtslangen staan kinderen dan lachend voor deze afschuwelijke bouwsels. Bij de ergste kerststal zịjn we wat gaan drinken en hebben we de kastelein gecomplimenteerd met zijn overwinning natuurlijk. Een voetmassage heb ik ook nog gedaan. Heerlijk, maar ik heb toch een moment gedacht dat ze echt alle tenen van mijn voet af wilde trekken. Wat hardhandig zeg, wat dat betreft zijn wij niets gewend.

We zịjn nog een nachtje gebleven, want de ferry richting het eiland zat vol. De plaats waar we wilden overnachten had toch niets te bieden (zei Tripadvisor) dus werden we 's ochtends vroeg opgehaald voor meer busplezier. Dat is het voordeel van een flexibel reisschema. Inmiddels zijn we op Phu Quoc (spreek uit: Foewok) en het is hier werkelijk een paradijsje.

Later meer, want ik typ op een Vietnamees toetsenbord (en das niet relaxt om al die tekens steeds weg te halen) en de electriciteit is net weer uitgevallen.

Dag-dag Roger & Tamara

Wist je dat:

- de Vietnamese meiden vooral zo blank mogelijk willen blijven, door handschoenen en speciale teensokken te dragen?
- een tandarts echt een luxe is? We hebben nog geeneen lach zonder zwarte gaten gezien;
- Vietnamezen vooral geen haren uit moedervlekken halen? Ze geloven dat hun leven dan wordt verkort dus je ziet regelmatig lange haren (soms hele bundeltjes) lángs hun gezicht lopen;
- Vietnamezen gek zijn op snoeiharde muziek (in bussen en er staan hele grote speakers voor kledingwinkels) en als popmuziek vooral de Modern Talking-style waarderen;
- de typische hoedjes eigenlijk alleen door de armere bevolking wordt gedragen?