Rinus en Ramona op de scooter

25 december 2013 - Da Lat, Vietnam

We hebben onszelf een paar dagen 'tropisch eiland' gegund als pre-Kerstvakantie. Het eiland Phu Quoc is nog redelijk ongerept, met veel zandweggetjes, dichtgegroeid bos en schitterende baaien met mooi azuurblauw water. Nu nog wel, want ze hebben onlangs een international airport gebouwd en de bedoeling is dat je hier dan zonder Vietnam visum direct op kan landen en dat het een soort taxfree paradijs gaat worden (zoals Hongkong). En dan gaan alle Russen komen... :-(

Tijdens deze dagen hebben we dan ook niet meer gedaan dan wat zwemmen, gelezen, geergerd aan wat elitaire Fransen en jawel...rondgetuft op de brommert! We zijn door een nationaal park gereden waar je pijn in je oren kreeg van de hoge tonen van allerlei insecten en vogels. Je waande je echt middenin de tropen; geweldig! Ook in een dorpje rondgetuft waar je uitkeek op Cambodja, want dit eiland ligt eerder bij de Cambodjaanse kust dan de Vietnamese.

We hebben ons verkeken op de afstanden, we dachten binnen een paar uur wel het hele eiland te kunnen doen, maar we hebben alleen een noordelijk rondje kunnen doen. Achteraf lag dat niet alleen aan die afstanden, maar ook aan de scooter die we meekregen. Welgeteld is onze scooter zo'n 5x uitgevallen en de laatste keer wisten we echt: we gaan niet meer voor het donker terug zijn. Via een gezin aan de kant uitgelegd dat we pech hadden en of we konden bellen. Na wat gebaren over en weer is het ons gelukt om dat duidelijk te maken. Ik kreeg tijdens het wachten nog diverse baby's in mijn handen gedrukt (die dringend een schone luier nodig hadden...uhhh) en gelukkig kwam daar na een uurtje onze monteur aan. De brandstofslang bleek zo goed als doorgescheurd en hij heeft gewoon met een rolletje tape de boel gefikst (!) en volgens ons deze scooter weer doorverhuurd (kan echt alleen daar haha).

Ons huisje op het eiland was super! De badkamer was half buiten/binnen en we hebben met de Franse manager veel gesproken over de gebruiken daar. Drie maanden geleden was er nog helemaal niets en het kostte hem veel tijd om het personeel wat hij had (want de volgende dag kunnen ze zo weer verdwenen zijn) op te leiden. Ons bed, compleet met klamboe, zag er zowaar uit als een honeymoon bed. Koud douchen went ook na een paar dagen en gelukkig kon de hele grote gekko niet door de kieren naar binnen. Wat maakte dat beest een lawaai zeg! Wel nog gifgroene kevers gespot (zie foto). Al met al dus genoten en zijn we na 2 vluchtjes weer in het midden van Vietnam beland, in Da Lat (op zo'n 1500m hoogte)

Overigens nog nooit zo'n idiote kerstavond meegemaakt in Saigon. Kerstmis vieren ze niet echt, maar op Kerstavond trekt iedereen er op uit om foto's te maken van alle versieringen. Net zo'n gekte als Koninginnedag bij ons in A'dam. Eten, mensen ontmoeten en harde muziek.

De komende dagen gaan we met Tommy (onze Easy Rider) op pad en ik ga bij hem achterop de chopper en Roger achter ons aan op een scooter. Hebben we zo'n zin in! Hij laat ons de binnenlanden zien (jungle, inheemse stammen, watervallen, zijderupsfabriek) en dan gaan we de 29e met de sleeping bus richting Da Nang.

Ik heb trouwens ook een Vietnamees nummer nu, zo heb ik altijd internet. Super goedkoop. Mijn oude simkaart (en nummer) ligt dus in mijn koffer. Bij urgente dingen: stuur me een mailtje.

Iedereen nog een fijne dagen en tot over een paar dagen, Roger & Tamara X

1. Marinda van Eekelen:
    26 december 2013
    Tamara en Roger fijne kerstdagen in toegewenst in het mooie Vietnam. Liefs Marinda Kees Stijn en Luuk
  2. Pa en ma uit Beers:
    26 december 2013
    Zien we jullie straks in Beers ook rondtoeren op 'n scooter?
    Zeg nooit nooit!! Liefs
  3. Esther:
    27 december 2013
    Leuk om jullie te kunnen volgen, aan de foto's te zien is het een hele bijzondere reis. Geniet van de volgende trip en hele fijne dagen toegewenst van Wouter, Maarten en mijzelf natuurlijk. :-)