Het nieuwe jaar in Hoi An & Hue

4 januari 2014 - Hue, Vietnam

Wat is het leuk om jullie reacties te lezen :-) Dank hiervoor!
Het nieuwe jaar hebben we in Hoi An ingeluid, met (ineens weer) veel toeristen, muziek, lampionnen en kaarsjes op het water. Alleen voor Tet (Chinees Nieuwjaar) gaan de Vietnamezen helemaal uit hun dak en nu maakten ze foto's van onze feestvreugde, al was die in Hoi An redelijk beheerst (als je het vergelijkt met Saigon). Er is dan ook geen vuurwerk, alleen wat fakkels en sterretjes. Zij maken zich al helemaal op voor 31 januari a.s. en dan komen in dit land ook de grote migratiestromen op gang. Vluchten en hotels zijn volgeboekt voor 3 dagen en het nieuwe (werklustige) jaar van het Paard breekt aan. Alles wordt al in de rode kleur versierd.

In Hoi An hadden we een een eigen huisje waar we uitkeken op een rivier met palmbomen. Heerlijk om zo wakker te worden en wat een luxe. We hebben het oude stadje bewonderd en ons door de aanhoudende verkooppraatjes heen geworsteld. Als je ergens loopt of zit, krijg je binnen 10 min. wel 5 verkopers om je heen die van alles van je willen; niet zo relaxed. Roger bleef elke keer nog netjes antwoord geven, ik keek op een gegeven moment gewoon een andere kant op. De hele plek was naar ons idee 'overrated' en meer een openluchtmuseum met blanke bezoekers. Wel lekker op de markt aangeschoven voor heerlijk versgemaakt voedsel.

We hadden kleding laten maken en na 3 pasbeurten zat het perfect. Ongelooflijk hoe snel dat klaar is (wat doen we die naaisters aan?). Roger heeft 's avonds vanaf internet een voorbeeld laten zien van een Strellson-jas en ze zijn er gelijk aan begonnen en hebben 's nachts doorgewerkt voor de 1e pas de volgende dag.

We hebben met een (jawel alweer) gehuurd brommertje de Marmerbergen bezocht in Danang. In het vlakke landschap doemen ineens 5 bergen op die de Vietnamezen al eeuwen vereren. Verschillende grotten, uitzichtpunten en tempeltjes zijn in de bergen gemaakt en het was af en toe een hele klim, maar erg de moeite waard. Vooral de grootste grot was adembenemend met de openingen bovenin waar het zonlicht op Boeddha scheen. Hier komt het meeste marmer vandaan al zijn ze (gelukkig) nu gestopt met kappen.

Met de trein (check, weer een nieuw vervoersmiddel) zijn we richting de studentenstad Hue vertrokken. Deze plaats heeft een verboden stad (net zoiets als Peking) en verschillende mausolea van oud-keizers in de heuvels liggen. Al tijdens het leven van de keizers van de Nguyen-dynastie werd hun mausoleum ontworpen, zwaar megalomane actie maar wel mooi ;-). We hebben drie verschillende tombes bezocht. Traditioneel werden deze grafplaatsen geheimgehouden uit angst voor rovers of vijanden van de staat. In sommige gevallen werd zelfs iedereen die bij de begrafenis was betrokken onmiddellijk gedood (lekker dan!). Vervelen deden deze keizers zich trouwens niet. Ming Mang, bijvoorbeeld, had naast 33 vrouwen ook nog 107 concubines en wist maar liefst 142 kinderen te verwekken!!

Oh en op de vraag of we getrouwd zijn, is ons antwoord voortaan: ja! Anders raken ze hier erg in de war. Vietnamezen waarschuwen me ook dat ik snel baby's moet krijgen en op mijn antwoord dat we al 2 katten hebben wordt er meelijwekkend geschud met het hoofd. Tja...same same but different haha.

Jammergenoeg heeft Hue ook de naam dat het 'het afvoerputje' is van heel Vietnam; zoveel regen valt hier jaarlijks. We hadden gisteren geluk! Een stralende dag met 26 graden en we hebben heel veel belopen en getuft (met wederom een scooter).

Vandaag (met inmiddels wel de motregen) hebben we een relaxdagje haha. We regelen onze reis verder (vervoer en hotels regelen) en gaan zo naar de Spa voor een echte Vietnamese behandeling (ben benieuwd..). Gisteravond voor de 1e keer tijdens onze trip last gehad van mijn darmen. Eigen schuld; had brood gegeten en pasta. Hele avond last gehad dus we gaan weer fullswing voor het Vietnamese eten!
's Ochtends soep (Pho) en fruit en ik voel me dan weer kiplekker.

We hebben zojuist onze vlucht geboekt voor morgenochtend naar Hanoi en gaan dan direct door naar Ninh Binh, waar we een paar dagen in de natuur zitten. Op naar het apenopvangcentrum (jihoe) en het regenwoud voor wat trekkings...I can't wait.

Dag-dag en tot blogs, Roger & Tamara

@Marinda/Kees: ik had geen Vietnamees beltegoed meer, vandaar dat de verbinding werd verbroken ;-) Sorry!

@Patries: ja hoor, Roger checkt alle getallen en van jou ben ik inderdaad al heel wat gewend haha

1. Hay en josé:
    4 januari 2014
    De beste wensen voor het nieuwe jaar! Vooral een goede gezondheid. En, hebben jullie al zijden lakenzakken....
  2. Pa en ma:
    4 januari 2014
    Leuk weer wat van jullie te horen(vinden jullie ons land straks nog wel leuk?)Hier gaat alles gelukkig weer normaal,k,heb een aderontsteking gehad kreeg toen penicilline en ben toen behoorlijk ziek geweest.We hebben een badkamer gekocht 17 febr. beginnen ze duurt 2en een halve week,ben benieuwd.Mooie jas Roger sjiek hoor!!!!Kinders nog heel veel plezier en wees voorzichtig met al dat gesjees,liefs van Pa en Ma
  3. Pa en ma uit Beers:
    5 januari 2014
    Aan jullie gezichten te zien, genieten jullie met volle teugen.
    Schitterende jas, wij hebben ongeveer dezelfde maat, mag ik hem een keertje lenen, grapje. Liefs
  4. Esther:
    5 januari 2014
    Leuk jullie verhalen weer te lezen en wat een prachtige foto's!
  5. Patricia:
    6 januari 2014
    Dag lieverds.
    WTF is Strellson..ff googlen..zo krijg je er de mannen ook bij? Prachtige jas Roger, staat je goed.
    Wat een verhaal weer, maar ik vraag me nog steeds af waar en hoe en waarmee en wanneer jij schrijft. Boven op de berg, achterop de scooter, tijdens het kleding-passen, in de tempels? Kus voor mijn multitasker en Roger xxx ENJOY xxx
  6. Elly:
    6 januari 2014
    Hoi hoi,
    Voor jullie alle goeds voor 2014!!
    Alles oké hier ook met the boys hihi.
    Prachtig wat jullie daar allemaal zien en doen, geweldig!

Dikke knuffel van Mika & Sami en blikopener Elly
  7. Christa:
    8 januari 2014
    Eerst nog de alle beste wensen.
    Wat is het leuk om jullie te volgen op deze manier.
    Geniet nog even en ik ben benieuwd naar jullie verhalen thuis.
  8. Corry:
    11 januari 2014
    Geniet nog even n paar dagen